Regulamin usług
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków wprowadzony Uchwałą Rady Gminy Przeciszów nr III/18/18 z dnia 7.12.2018 r. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z pózn. zm.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1152 z pózn. zm.), po pozytywnym zaopiniowaniu przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Przeciszów.
Rozdział 1 - Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Przeciszów.
§ 2
- Ilekroć w Regulaminie mowa jest o "Ustawie" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r., poz. 1152 z pózn. zm.).
- Użytym w Regulaminie pojęciom należy przypisywać znaczenie jakie nadają im akty prawne wyższego rzędu, w tym w szczególności Ustawa.
Rozdział 2 - Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 3
W zakresie dostarczania wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
- dostarczać odbiorcy usług wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę oraz 6 m3 rocznie,
- zapewnić ciągłość dostaw wody, z zastrzeżeniem uzasadnionych wyjątków określonych w niniejszym Regulaminie,
- w przypadku dostarczania wody z posiadanej sieci wodociągowej, zapewnić dostawę wody pod ciśnieniem nie mniejszym niż 0,05 MPa (0,5 bara) i nie większym niż 0,6 MPa (6 barów) mierzonym u wylotu za wodomierzem głównym zainstalowanym na przyłączu wodociągowym,
- prowadzić regularną wewnętrzną kontrolę jakości dostarczanej wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
§ 4
W zakresie odbioru ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane:
- przyjmować do posiadanej sieci kanalizacyjnej ścieki wprowadzane przez odbiorców usług, w ilości nie mniejszej niż 0,5 m3 na dobę oraz 6 m3 rocznie,
- zapewnić ciągły odbiór ścieków o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami i obowiązującą umową o odprowadzanie ścieków,
- odprowadzać wprowadzone ścieki do posiadanych urządzeń kanalizacyjnych.
Rozdział 3 - Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§ 5
- Świadczenie usług zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków odbywa się w oparciu o pisemną umowę zawartą między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług, zgodnie z art. 6 Ustawy.
- W terminie do 14 dni od dnia złożenia przez przyszłego odbiorcę usług wniosku o zawarcie umowy, o którym mowa § 6 niniejszego Regulaminu, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne sporządza i przedkłada przyszłemu odbiorcy usług projekt umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udostępnia na swojej stronie internetowej aktualnie obowiązujące ogólne warunki umów, o ile się nimi posługuje.
- Umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas określony lub nieokreślony.
§ 6
Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym powinien w szczególności określać:
- imię, nazwisko, PESEL (lub nazwę, REGON, numer NIP, o ile wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą) oraz adres zamieszkania lub siedziby wnioskodawcy,
- wskazanie nieruchomości, co do której wnioskodawca chce zawrzeć umowę,
- dokument potwierdzający prawo do dysponowania wnioskowaną nieruchomością,
- oświadczenie wnioskodawcy, czy nieruchomość jest podłączona do gminnej sieci wodociągowej, czy też posiada własne ujęcie wody,
- oświadczenie, czy nieruchomość jest podłączona do gminnej sieci kanalizacyjnej, czy też wprowadza ścieki do zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków,
- oświadczenie wnioskodawcy, na jakie cele będzie wykorzystywał dostarczaną wodę,
- oświadczenie wnioskodawcy, jakiego rodzaju ścieki będą odprowadzane przez wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy (przemysłowe, bytowe albo komunalne).
§ 7
Wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzenia ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne z osoba korzystającą z lokalu powinien zawierać elementy wskazane w § 6 Regulaminu, a ponadto:
- imię, nazwisko, PESEL (lub nazwę, REGON, numer NIP jeśli osoba taka go posiada) oraz adres osoby korzystającej z lokalu, co do której składany jest wniosek o zawarcie umowy wraz z umocowaniem do złożenia wniosku w imieniu i na rzecz tej osoby,
- wskazanie lokalu, co do którego wnioskodawca żąda zawarcia umowy,
- oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osoby korzystającej z lokalu o zasadach rozliczeń, o których mowa w art. 6 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy, oraz o obowiązku regulowania dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne rozliczenie,
- schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych w obrębie budynku wielolokalowego.
Rozdział 4 - Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§ 8
- Podstawę ustalenia ilości pobranej wody lub wprowadzonych ścieków stanowią: wodomierz główny, urządzenie pomiarowe, lub przeciętne normy zużycia oraz ilości ustalonej w umowie.
- Częstotliwość okresów rozliczeniowych określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w umowie o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
- Stosowanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne cen i stawek opłat wynikających z nowych taryf wymaga podania do wiadomości publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Gminy Przeciszów, na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 9
- Podstawą obciążenia odbiorcy usług należnościami za usługi dostarczenia wody i/lub odprowadzania ścieków świadczone przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest faktura.
- Datę, formę i sposób zapłaty Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa w fakturze, zgodnie z zawartą umową o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
- W przypadku budynku wielolokalowego, w którym odbiorcami usług są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku wielolokalowego oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, lub wyłącznie odbiorcom usług będących osobami korzystającymi z lokali, z którymi przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zawarło odrębną umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków.
Rozdział 5 - Warunki przyłączania do sieci
§ 10
- Określenie warunków przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej odbywa się na pisemny wniosek złożony przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać, w szczególności:
- imię i nazwisko (nazwę) wnioskodawcy, względnie sposób reprezentacji wnioskodawcy wraz z dokumentem potwierdzającym jej prawidłowość, a w razie działania wnioskodawcy przez przedstawiciela - podstawę umocowania, adres do korespondencji,
- adres i numer ewidencyjny nieruchomości, która ma być przyłączona,
- rodzaj przyłączenia (wodociągowe, kanalizacyjne),
- planowana wielkość poboru wody, jej przeznaczenie lub planowana ilość odprowadzanych ścieków i określenie ich rodzaju, a w przypadku ścieków przemysłowych - wskazanie przewidywanej ilości i jakości odprowadzanych ścieków oraz dane o przewidywanym sposobie ich podczyszczania,
- aktualny numer księgi wieczystej w przypadku składania wniosku przez właściciela, a w innych przypadkach dokument potwierdzający tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, której dotyczy wniosek,
- aktualną mapę sytuacyjno-wysokościową określającą położenie wnioskowanej nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowych i/lub kanalizacyjnych oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu, obejmującą teren inwestycji,
- aktualną mapę ewidencyjna obejmującą teren inwestycji.
- Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające przyłączenie nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w terminie do 30 dni od otrzymania wniosku wraz z kompletem załączników wydaje warunki przyłączenia do sieci. W sprawach skomplikowanych termin wydania warunków może ulec wydłużeniu do 60 dni.
- W razie braku możliwości przyłączenia nieruchomości do sieci, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie do 30 dni od otrzymania wniosku wraz z kompletem załączników, informuje na piśmie o tym fakcie osobę ubiegająca się o przyłączenie, wskazując przyczyny, które uniemożliwiają przyłączenie do sieci.
- Warunki przyłączenia do sieci powinny, w szczególności określać:
- lokalizację wnioskowanej nieruchomości,
- miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej,
- ogólne wymagania techniczne w stosunku do przyłączy oraz urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, a w uzasadnionych przypadkach - również warunki ich eksploatacji,
- miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzonych ścieków, a także w uzasadnionych przypadkach na wniosek Odbiorcy zainstalowania wodomierza pomiaru wody bezpowrotnie zużytej,
- zakres dokumentacji techniczno-projektowej, jaką powinna opracować i złożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci,
- termin ważności warunków przyłączenia.
Rozdział 6 - Techniczne warunki określające możliwość dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 11
- Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeżeli nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.
- Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli przyłączenie do niej spowoduje obniżenie poziomu usług w stopniu takim, który nie zapewni minimalnych wymagań poziomu usług.
- Jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne mogłyby uniemożliwić zapewnienie minimalnego poziomu usług, a w szczególności jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania wody, przepompowni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków, to Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci.
- Przedsiębiorstwo odmówi przyłączenia do sieci, jeżeli Inwestor wykonał przyłącze bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa, bądź przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami i dokumentacją techniczną.
- Przedsiębiorstwo odmówi przyłączenia do sieci, jeżeli budowa urządzeń wodociągowych i/lub urządzeń kanalizacyjnych nie została ustalona przez Radę Gminy w Przeciszowie w planie zagospodarowania przestrzennego gminy.
Rozdział 7 - Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wykonanego przyłącza
§ 12
- Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacji sanitarnej jest pisemne uzgodnienie z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym dokumentacji technicznej i sposobu prowadzenia tych prac oraz sposobów dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne kontroli robót i odbioru przyłącza.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wydaje pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1 w terminie do 30 dni licząc od złożenia należytej i kompletnej dokumentacji technicznej.
- Zakres wymaganej dokumentacji technicznej określają warunki przyłączenia.
- W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z warunkami technicznymi przyłączenia do sieci oraz z opracowaną na ich podstawie dokumentacją techniczną.
- Odbiór przyłącza dokonywany jest na podstawie protokołu technicznego odbioru końcowego.
- Protokół techniczny odbioru końcowego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
- datę odbioru,
- przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza, średnicy, materiałów i długości,
- wyniki prób i badan, jeżeli takie przeprowadzono, a take ewentualne zalecenia co do usunięcia drobnych wad i usterek, niepowodujących przeszkód technicznych w eksploatacji sieci,
- rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,
- skład komisji w tym: wykonawcę, użytkownika i dostawcę wody,
- adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie,
- podpisy członków komisji.
- Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.
Rozdział 8 - Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 13
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek poinformowania odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 2-dniowym, a gdyby przerwy te miały trwać ponad 12 godzin - z wyprzedzeniem co najmniej 7-dniowym.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma również obowiązek poinformować odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile przewidywany czas ich trwania przekracza 8 godzin.
- W przypadku budynków wielolokalowych, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne może o zdarzeniach wskazanych w ust. 2 poinformować właściciela lub zarządcę budynku nieruchomości oraz osoby korzystające z lokali, z którymi przedsiębiorstwo zawarło umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
- W przypadku przerwy trwającej powyżej 12 godzin przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane, w miarę swoich możliwości technicznych i organizacyjnych, zapewnić zastępczy punkt poboru wody. O lokalizacji zastępczego punktu poboru wody przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne poinformuje odbiorców usług.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzeba ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi. Nie zwalnia to Przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych mu sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości dla Odbiorców.
Rozdział 9 - Standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§ 14
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane do udzielania odbiorcom usług wszelkich istotnych informacji w szczególności dotyczących:
- prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę usług umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków,
- występujących zakłóceń w dostawach wody i/lub w odprowadzaniu ścieków, w tym o planowanych przerwach w świadczeniu usług,
- występujących awariach urządzeń wodociągowych i/lub urządzeń kanalizacyjnych.
§ 15
- Każdy odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości naliczonych opłat za te usługi.
- Reklamacje odbiorca składa w formie pisemnej bezpośrednio lub za pośrednictwem poczty na adres Przedsiębiorstwa niezwłocznie, po powzięciu informacji o wystąpieniu zdarzenia stanowiącego podstawę jej złożenia.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak ni 30 dni od dnia złożenia reklamacji w siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego lub jej doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu w inny sposób.
§ 16
W siedzibie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
- taryfy aktualnie obowiązujące na terenie Gminy Przeciszów,
- tekst jednolity "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków" obowiązującego na terenie Gminy Przeciszów,
- wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody.
Rozdział 10 - Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 17
Upoważnia się do poboru wody z sieci wodociągowej na cele przeciwpożarowe:
- jednostki Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Oświęcimiu,
- jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu Gminy Przeciszów oraz inne jednostki zawodowej i Ochotniczej Straży Pożarnej wykonujące działania gaśnicze na terenie Gminy Przeciszów pod nadzorem Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Oświęcimiu.
§ 18
Zapewnienie dostaw wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Gminą Przeciszów, Przedsiębiorstwem, a Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej.
§ 19
- Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest w miejscach uzgodnionych z Przedsiębiorstwem, a przede wszystkim ze wskazanych przez Przedsiębiorstwo hydrantów.
- W przypadku poboru wody na cele ppoż. z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest dla innych odbiorców, jednostka straży pożarnej niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
- Ilość wody pobranej na cele ppoż., wraz z określeniem nieopomiarowanych punktów jej poboru, jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę Straży Pożarnej.
§ 20
Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa zobowiązani są do powiadomienia Przedsiębiorstwa o miejscu poboru wody na cele pożaru w terminie niezwłocznym od otrzymania zgłoszenia.
§ 21
- Przedsiębiorstwo na podstawie umowy zawartej z gminą, obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie.
- Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe odbywa się na zasadach określonych w umowie i są dokonywane za okres kwartalny na podstawie deklaracji Straży Pożarnej.
Rozdział 11 - Przepisy końcowe
§ 22
W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy Ustawy, wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
Zmiana Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków wprowadzona Uchwałą nr XXIV/179/21 Rady Gminy Przeciszów z dnia 25 sierpnia 2021 r.
Na podstawie art. 18 ust 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 2028 z późn. zm.) oraz po zasięgnięciu opinii Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie wyrażonej w formie postanowienia z dnia 27 lipca 2021 r. Rada Gminy Przeciszów uchwaliła zmiany regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Przeciszów przyjętego uchwałą Nr III/18/18 z dnia 7.12.2018 r.
I. Paragraf 10, 11 i 12 regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Przeciszów otrzymuje następujące brzmienie:
Rozdział 5 - Warunki przyłączenia do sieci
§ 10
- Wydanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej następuje na podstawie pisemnego wniosku składanego przez podmiot ubiegający się o przyłączenie.
- Wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci poza informacjami, o których mowa w art. 19a ust. 4 ustawy może zawierać:
- numer telefonu,
- adres poczty elektronicznej,
- wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody lub odprowadzania ścieków,
- w przypadku wystąpienia w imieniu podmiotu ubiegającego się o przyłączenie przez pełnomocnika - pisemne upoważnienie wnioskodawcy dla pełnomocnika.
- Celem złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci podmiot ubiegający się o przyłączenie może skorzystać z wzorów wniosków i oświadczeń dostępnych w siedzibie oraz na stronie internetowej przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
- Po złożeniu wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci i pisemnym potwierdzeniu daty jego złożenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje kwalifikacji terminu jego rozpoznania i wydaje warunki bądź odmawia ich wydania, w terminach określonych w ustawie.
- W przypadku stwierdzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, że złożony wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci nie zawiera co najmniej wszystkich informacji, o których mowa w art.19a ust.4 ustawy, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne informuje pisemnie podmiot ubiegający się o przyłączenie o zakresie i terminie uzupełnienia wniosku.
- Warunki, o których mowa w pkt. 4, określają, co najmniej:
- lokalizację wnioskowanej nieruchomości,
- miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci;
- ogólne wymagania techniczne w stosunku do przyłączy oraz urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, a w uzasadnionych przypadkach - również warunki ich eksploatacji,
- miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzonych ścieków, a także w uzasadnionych przypadkach na wniosek Odbiorcy zainstalowania wodomierza pomiaru wody bezpowrotnie zużytej,
- okres ważności;
- załącznik graficzny.
- W przypadku odmowy wydania warunków przyłączenia do sieci, informacja ta przekazywana jest przez przedsiębiorstwo podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w terminie określonym w ustawie.
Rozdział 6 - Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
- Dostępność usług wodociągowo-kanalizacyjnych jest uzależniona od:
- istnienia urządzeń wodociągowych lub urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego;
- możliwości technicznych urządzeń przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego wynikających z technologii dostarczania wody i odprowadzania ścieków, przez co rozumie się faktyczne możliwości pozyskania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wody nadającej się do spożycia przez ludzi (wydajność posiadanych ujęć, stacji uzdatniania wody) lub jej dostawy, jak również możliwości odbioru i odprowadzania ścieków (wydajność przepompowni ścieków, układów odprowadzania ścieków);
- możliwości zachowania minimalnego poziomu świadczonych usług dla wcześniej podłączonych odbiorców;
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wydaje "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej", o ile spełnione są przesłanki określone w ust. 1.
- W przypadku nie spełnienia przesłanek określonych w ust. 1, Przedsiębiorstwo odmawia przyłączenia do sieci, przekazując tą informację podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem.
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek zapewniać budowę oraz modernizację urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu, w ramach posiadanych środków finansowych.
Rozdział 7 - Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 12
- Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanego przyłącza z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci, oraz przepisami ustawy i Prawa Budowlanego (Dz. U. 1994 Nr 89 poz. 414). Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma prawo odmówić przyłączenia nieruchomości do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami przyłączenia do sieci.
- Określony w warunkach przyłączenia odbiór końcowy, ewentualnie odbiór częściowy, jest przeprowadzany przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron, na podstawie pisemnego zgłoszenia odbioru, złożonego w przedsiębiorstwie wodociągowo-kanalizacyjnym z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem przed przystąpieniem do planowanych prac.
- Odbioru przyłącza dokonuje się przed jego zasypaniem. Odbiór prac ulegających częściowemu zakryciu (zasypaniu) podmiot przyłączany jest zobowiązany zgłaszać przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu przed zakryciem (zasypaniem).
- Przed zasypaniem podmiot przyłączany wykonuje inwentaryzację wykonanego przyłącza zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków.